O nas
Bydgoski Ruch Miejski to grupa zapaleńców, która chce żyć w pięknej i przyjemnej Bydgoszczy. Chcemy być głosem tych, którzy w naszym kochanym mieście są pomijani, ignorowani i spychani na ostatnie miejsce. Chcemy miasta przyjaznego dla pieszych i rowerzystów, przygotowanego na nadchodzące zmiany klimatyczne. Wszystkie słynne „pocztówkowe” miasta, w których ludzie chcą mieszkać i je odwiedzać, łączy jedna cecha, niezależnie czy wybudowano je 1000 lat temu czy 100 lat temu – mają przyjazne ludziom przestrzenie publiczne i tereny zielone.
Chcemy żyć w mieście…
Chcemy żyć w mieście, w którym rodzice nie muszą się bać, że ich 6-letnie dziecko zostanie potrącone przez samochód, jeśli tylko na chwilę spuszczą je z oczu. Chcemy żyć w mieście, w którym rodzic może wygodnie przemieszczać się z dzieckiem w wózku, w którym turysta z walizką nie musi taszczyć jej po schodach i krawężnikach co kilka metrów, a niepełnosprawny nie odbija się od drzwi każdej publicznej windy (o ile w ogóle taka winda jest). Głęboko wierzymy, że wówczas również wszyscy pozostali będą czuć się dobrze w mieście.
Dlaczego?
Bo miasto, na którego ulicach i placach czujemy się dobrze i przyjemnie przede wszystkim jako ludzie, to miasto, w którym po prostu żyje się szczęśliwie.
Powstanie Stowarzyszenia
Stowarzyszenie Bydgoski Ruch Miejski powstało w styczniu 2017 r.. Początkowo działało pod nazwą Stowarzyszenie Społeczny Rzecznik Pieszych w Bydgoszczy. Wywodzi się z działań podejmowanych w projekcie „Wszyscy Jesteśmy Pieszymi” w Stowarzyszeniu na rzecz rozwoju transportu publicznego w Bydgoszczy. Projekt realizowany był w latach 2015-2016 w ramach programu Obywatele dla demokracji, finansowanego z Funduszy Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Program ten ma na celu zwiększenie udziału obywateli w życiu publicznym, upowszechnianie wartości demokratycznych i praw człowieka, rozwój działalności rzeczniczej i kontroli obywatelskiej, wspieranie grup narażonych na wykluczenie, wzmocnienie kondycji organizacji pozarządowych i tworzenie warunków sprzyjających rozwojowi trzeciego sektora. Program wdrażany jest przez Fundację im. Stefana Batorego w partnerstwie z Polską Fundacją Dzieci i Młodzieży. Z dniem 20 stycznia 2017 r. zostaliśmy zarejestrowani jako stowarzyszenie zwykłe w Ewidencji stowarzyszeń zwykłych Prezydenta Miasta Bydgoszczy pod pozycją nr 12.
Stowarzyszenie Społeczny Rzeczny Pieszych w Bydgoszczy powstało przy wsparciu Bydgoskiego Inkubatora NGO’2016. Braliśmy udział także w szeregu szkoleń lokalnych i ogólnokrajowych dla aktywnych organizacji pozarządowych.
Jakie są nasze cele?
dążenie do jak najwyższej jakości przestrzeni publicznej na terenie miasta Bydgoszczy, ze szczególnym uwzględnieniem infrastruktury odpowiadającej na potrzeby niechronionych uczestników ruchu, m.in. pieszych, rowerzystów, osób z ograniczoną mobilnością, osób niepełnosprawnych, uczniów, pasażerów komunikacji publicznej;
promowanie ruchu pieszego i rowerowego oraz transportu zbiorowego jako efektywnych i ekologicznych środków poruszania się w przestrzeni miejskiej, w myśl zrównoważonego rozwoju miasta;
działanie na rzecz ochrony środowiska, ochrony zdrowia i promocji zdrowego stylu życia;
działania partycypacyjne w ramach konsultacji społecznych i budżetu obywatelskiego;
działanie na rzecz wzrostu bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów w przestrzeni publicznej miasta oraz minimalizowania liczby wypadków i kolizji z udziałem niechronionych uczestników ruchu;
działanie na rzecz priorytetowego traktowania infrastruktury pieszo-rowerowej w projektowaniu i realizacji inwestycji drogowych na terenie miasta;
wspieranie upowszechniania wiedzy nt. bezpiecznych rozwiązań w ruchu drogowym.
Zespół Stowarzyszenia
Paweł Górny
Przewodniczący stowarzyszenia
Absolwent “Szkoły Liderów”, Krajowej Szkoły Administracji Publicznej oraz Zarządzania Miastem i Polityki Miejskiej na SGH. Orędownik idei “miasta dla ludzi”.
Patryk Konsorski
Wiceprzewodniczący stowarzyszenia
Nasz reprezentant w Komitecie Monitorującym dla Kujaw i Pomorza. Członek bydgoskiego Zespołu ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego. Pieszy, rowerzysta, kierowca.
Paweł Piątkowski
Wiceprzewodniczący stowarzyszenia
Pieszy, rowerzysta, kierowca, bydgoski lokalny patriota.
Marzena Błaszczyk
Zawodowo zarządza projektami. Piesza, rowerzystka, narciarka. Absolwentka Szkoły Inicjatyw Strażniczych Sieci Obywatelskiej Watchdog Polska.
Leszek Lipiński
Przestrzeń jest fascynująca, a przestrzeń miasta jeszcze bardziej.
Krajoznawca, rowerzysta, miłośnik kolei, pracownik przemysłu.
Łukasz Kryger
Łatwiej spotkać mnie w Bydgoszczy na rowerze niż pieszo, ale wiem że najskuteczniejszym sposobem na poprawę losu rowerzystów w mieście jest polepszenie infrastruktury dla pieszych (wciąż niewiele osób ma świadomość, jak wielki i bezpośredni wpływ miałoby to na jakość codziennego życia każdego mieszkańca Bydgoszczy).
Anna Perlik-Piątkowska
Autorka albumów historycznych o Bydgoszczy, kolekcjonerka dawnych pocztówek i zdjęć. Lubi kamienice i bydgoskie Śródmieście.
Adam Hoffmann
Jestem Bydgoszczaninem i od wielu lat zajmuję się aktywizmem miejskim. Interesuje się urbanistyką oraz socjologią miasta. Od 2015 roku jestem członkiem Partii Razem.
Marta Bejenka-Reszka
Architekt z zamiłowania i wykształcenia. Zainteresowania: książki, architektura, urbanistyka, konserwacja zabytków i dobra kuchnia. Po Bydgoszczy głównie na rowerze lub komunikacją miejską. Świeżo upieczona mama małej Ani.
Tomasz Nguyen-Xuan
Społecznik, pasjonat historii, obrońca bydgoskich kamienic. Zwolennik przyjaznego miasta i patrzenia władzy na ręce.
Krzysztof Szymkowiak
Entuzjasta idei zielonej Bydgoszczy przyjaznej ludziom – nie samochodom. Zwolennik Starego Miasta wolnego od hałasu, smogu i aut, a pełnego uśmiechniętych spacerowiczów.
Witold Budzyński
Zawodowo twórca systemów informatycznych. Prywatnie zwolennik miasta przyjaznego ludziom i zdrowego stylu życia. Rowerowy bloger.
Andrzej Lewicki
Bydgoszczanin, pieszy i kierowca, zawodowo kolejarz. Założyciel fanpage’a Piesza Bydgoszcz. Zainteresowany medycyną ratunkową, transportem publicznym oraz uprawą roślin.
Tomasz Mucha
Interesuję się urbanistyką oraz transportem zbiorowym. Myślę, że można jeszcze wiele zrobić na rzecz poprawy infrastruktury dla pieszych i rowerzystów, a także komunikacji miejskiej w naszym mieście.
Szymon Lachowski
Zainteresowania: medycyna i filozofia. W Warszawie fanatyczny rowerzysta, w Bydgoszczy zagorzały pieszy. Poza tym intensywnie myśli, jak pływać z Bydgoszczy do Koronowa.
Magda Bergmann
Socjolożka, nauczycielka akademicka, koordynatorka projektów międzynarodowych. Interesuje się tematyką dostępności i uniwersalnego projektowania. Na co dzień lubi obserwować miasto z perspektywy pieszej i tramwajowej, a rekreacyjnie też – rowerowej.
Jos Muller
Mieszkam w Bydgoszczy od 25 lat. Jako Holendrowi blisko mi do ruchu rowerowego. Angażuję się w stowarzyszenie, aby wspierać bardziej zrównoważone i przyjazne życie w mieście. Wierzę, że możemy zmienić świat, zaczynając od siebie.
Dorota Mrozowicz-Grodzka
Działaczka społeczna, zajmująca się głównie tematyką ochrony klimatu oraz wspieraniem osób w kryzysach zdrowia psychicznego. Miłośniczka literatury i muzyki. Bydgoszczanka z wyboru.