18 lut Nasze uwagi do planu miejscowego “Śródmieście – Plac Piastowski”
Uwagi stowarzyszenia do placu miejscowego “Śródmieście – Plac Piastowski”:
1) jest możliwy potencjalny konflikt dla placu wg par. 21 ust. 3:
w zapisie w lit. c. (“w granicach obszaru wyznaczonego liniami zabudowy dla kondygnacji podziemnych
dopuszcza się budowę parkingu podziemnego z infrastrukturą techniczną, sanitarną, magazynową,
niezbędną dla prawidłowego funkcjonowania targowiska, stanowiącego jednocześnie miejsce ukrycia dla
ludności”)
oraz w lit. j. (“wymagane utrzymanie istniejącej zieleni oraz wprowadzenie nowych nasadzeń zieleni ozdobnej,
wysokiej i niskiej, w tym szpalerowych nasadzeń drzew na obrzeżach placu w celu podkreślenia założenia
urbanistycznego i granic placu”)
z uwagi na fakt, iż przy parkingu podziemnym zieleń wysoka nie będzie mogła być zastosowana ze względu
na systemy korzeniowe, a konstrukcja parkingu nie będzie głęboko wkopana ze względów i technicznych
i ekonomicznych (nawet mimo założonej funkcji jako miejsce ukrycia ludności)
– w związku z powyższym proponujemy, aby linia zabudowy dla kondygnacji podziemnych była
poprowadzona na granicy ze szpalerami drzew, analogicznie jak wzdłuż ul. Jankowskiego (nie “obejmując”
swoim zasięgiem szpalerów);
2) w par. 13 ust. 2 pkt 4 lit. a: ustalając wskaźnik minimalnej liczby miejsc postojowych dla rowerów należy
wprowadzić rozróżnienie na rozbudowy/nadbudowy oraz realizację nowej zabudowy – analogicznie do
wskaźnika miejsc postojowych dla aut (par. 13 ust. 2. pkt 1):
– dla nowej zabudowy zastosować wskaźnik 0,5-1 miejsca postojowego na 1 lokal mieszkalny,
– dla rozbudowy lub nadbudowy istniejącego budynku zastosować wskaźnik 1 miejsce na 10 lokali
mieszkalnych;
3) w par. 17 pkt 1 lit b (oraz analogicznie w par. 18): wykreślić zakaz dla usług związanych ze ślusarstwem
i stolarstwem – z uwagi na dopuszczenie usług służących mieszkańcom jak np. dorabianie kluczy, renowacja
mebli;
4) w par. 21 pkt 2 lit. b „tereny komunikacji drogowej publicznej; udział przeznaczenia uzupełniającego
w powierzchni terenu – 0,15” – proponujemy obniżyć ten wskaźnik do maksimum 0,1, co powinno pozwolić
zachować drogę i umożliwić realizację wjazdu na parking, ale ograniczy ingerencje na cele komunikacyjne;
5) w par. 21 pkt 3 w zapisie w lit. c o dopuszczeniu budowy parkingu podziemnego zawrzeć warunek,
że zjazdy do parkingu nie mogą uniemożliwiać funkcji komunikacyjnej w poziomie ulicy w dotychczasowych
warunkach – aby uniknąć budowy zjazdu w świetle ulicy, rozcinającego obie pierzeje ulicy bez możliwości
przejścia między nimi (jak np. na końcowym zachodnim fragmencie ul. Śniadeckich, między Warszawską
a Fredry);
6) w par. 21 pkt 3 zrezygnować z treści w lit. d: “bezpośrednio wzdłuż terenów dróg publicznych, dopuszcza
się lokalizację terenowych miejsc parkingowych, realizowanych wyłącznie w powiązaniu ze szpalerowymi
nasadzeniami drzew” – lub dopisać warunek o realizacji wyłącznie w proporcji jedno miejsce parkingowe do
jednego nasadzenia drzewa, szczególnie w przypadku parkowania równoległego;
7) w par. 22 pkt 2 lit a. (oraz analogicznie w par. 23 i 24) warunek “ulica jednojezdniowa z obustronnymi
chodnikami” uzupełnić o następujące wymogi:
– wyniesienie chodników ponad jezdnię (zgodnie z odrębnymi przepisami), aby przeciwdziałać możliwości
powstania ulic mających na tym samym poziomie jezdnię i chodniki, oddzielone tylko wizualnie rodzajem
nawierzchni, co skutkuje następnie trudnościami w uporządkowaniu parkowania na jezdni, zapewnieniu
właściwego odpływu wód opadowych i zanieczyszczeń komunikacyjnych do studzienek kanalizacyjnych
wzdłuż krawężników czy zwiększonym ryzykiem uszkodzenia drzew przez pojazdy,
– w pasie drogowym szerokość chodników względem szerokości jezdni zapewnić w proporcji min. 2/5
(chodnik 2 x min. 2m + jezdnia 2 x min. 3m), co umożliwi zastosowanie szerszych chodników, szczególnie na
ul. Wileńskiej (min. 3m), która jest celem odwiedzin turystów z uwagi na tablice pamiątkowe;
8) w par. 22 pkt 2 lit. b.: szerokość w liniach rozgraniczających tereny o różnym przeznaczeniu lub różnych
zasadach zagospodarowania – zmienna, zgodna z rysunkiem planu, nie mniejsza niż:
– dla terenu oznaczonego symbolem 3KDZ (ul. Al. Fredry) – 12,0 m;
9) w par. 24 w pkt 2 „zasady i parametry zagospodarowania terenów” – dla terenu oznaczonego symbolem
6KDD: zmiennie, na odcinku powyżej 7m szerokości ulica jednojezdniowa z obustronnymi chodnikami,
infrastrukturą dla ruchu rowerowego i miejscami do parkowania; na odcinku poniżej 7 m szerokości – ulica
w układzie jednoprzestrzennym, bez wyodrębnionych chodników i jezdni – tj. dla krótkiego odcinka
Śniadeckich na którym jest zjazd do hotelu: zlikwidowanie zjazdu i wyrównanie poziomu nawierzchni ulicy.