Kontynuujemy działania w sprawie postawienia na Bydgoszcz jako silnego bieguna wzrostu w naszym regionie.

Niedawno informowaliśmy o naszym stanowisku w sprawie projektu Koncepcji Rozwoju Kraju 2050 (KRK) oraz raportu Hierarchia funkcjonalna miast w Polsce i jej przemiany w latach 1990–2020. Stanowisko zostało poparte przez radnych ze wszystkich ugrupowań wchodzących w skład Rady Miasta Bydgoszczy. Poparte zostało także przez inne lokalne stowarzyszenia oraz Radnego Sejmiku Województwa.

W skrócie nasze stanowisko jest takie, by w Koncepcji uznać wiodącą rolę i rangę Bydgoszczy względem Torunia i określić nasze miasto mianem silnego bieguna wzrostu.

Bazujemy na wynikach badań naukowych publikowanych przede wszystkim w raportach Obserwatorium Polityki Miejskiej funkcjonującym w ramach Instytutu Rozwoju Miast i Regionów.

Co ważne, dane te przeczą istnieniu metropolii dwubiegunowej Bydgoszczy i Torunia. Miasta te mają dwa osobne rdzenie (centra), brak jest ciągłości struktury urbanistycznej, a także funkcjonują dwa niepowiązane ze sobą obszary funkcjonalne miast. Funkcje tych miast nie są komplementarne, a miasta konkurują ze sobą. W przypadku miast wchodzących w skład jednej metropolii powinny one uzupełniać część swoich funkcji. Ponad 20 lat dążenia do tworzenia metropolii dwurdzeniowej utrwaliły dysharmonię układu funkcjonalnego w regionie. Sytuacja, w której dwa miasta w bliskim sąsiedztwie mają tę samą rangę, nie wpływa pozytywnie na rozwój żadnego z nich i tak jest także w tym przypadku.

Jednocześnie badania potwierdzają wyższy potencjał społeczno-gospodarczy Bydgoszczy niż potencjał Torunia w zdecydowanej większości obszarów. Wskazuje się także na istnienie w Polsce jednej osi intensywnego rozwoju. Przebiega ona wzdłuż autostrady A4, łącząc takie miasta jak Rzeszów – Kraków – Katowice – Opole – Wrocław. Istnieje bardzo duży potencjał na powstanie i wyklarowanie takiej osi łączącej miasta Wrocław – Poznań – Bydgoszcz – Gdańsk. Jednocześnie połączenia kolejowe w tych relacjach to jedne z najbardziej uczęszczanych w kraju. 

Ze stanowiskiem możecie zapoznać się TUTAJ.

Od tego czasu wiele się wydarzyło:

  • Sejmik Województwa przyjął swoje stanowisko, w którym w przeciwieństwie
    naszego, nawołuje do uznania Bydgoszczy i Torunia jako jednej metropolii dwubiegunowej
  • Podobne stanowiska zostały przyjęte przez Prezydenta Torunia i Radę Miasta Torunia
  • Stanowisko, które w kluczowych kwestiach było zbieżne z naszym, przyjął Prezydent Miasta Bydgoszczy
  • W środę 5 września mieliśmy okazję opowiedzieć na Sesji Rady Miasta o konsekwencjach, jakie może za sobą nieść albo uznanie Bydgoszczy jako wiodącego miasta w województwie albo jako miasto równe Toruniowi
  • Na tej podstawie Rada Miasta Bydgoszczy jednogłośnie przyjęła stanowisko, w którym przytoczono argumenty z naszej opinii
  • Bydgoski Ruch Miejski popiera Stanowisko Rady Miasta Bydgoszczy w omawianej sprawie
  • 12 września mieliśmy okazję uczestniczyć w posiedzeniu Parlamentarnego Zespołu Ziemi Bydgoskiej. W spotkaniu uczestniczyli posłowie bydgoscy, Prezydent Miasta Bydgoszczy i Wojewoda Kujawsko-Pomorski, a także przedstawiciele Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej tworzącego Koncepcje Rozwoju Kraju oraz autorzy wymienionego raportu. Obecni byli również Wiceminister Infrastruktury Piotr Malepszak oraz Zastępca Dyrektora ds. Analiz CPK.

Na posiedzeniu staraliśmy się podkreślić, że uznanie Bydgoszczy i Torunia jako jednej metropolii pogłębi brak zrównoważonego rozwoju nie tylko naszego regionu, ale także całego kraju. Może to też wpływać negatywnie na rozwój sieci kolejowej kraju, bo przecież skoro mielibyśmy być jedną metropolią to najszybsze krajowe połączenia czy to z Warszawą/CPK czy szczególnie z Gdańskiem i Poznaniem mogłyby przebiegać przez Toruń z pominięciem Bydgoszczy. A takie połączenia pojawiały się zarówno planach kolejowych poprzedniego, jak i aktualnego rządu. To z kolei byłoby niezgodne z faktyczną hierarchią obu miast. 

Warto zauważyć, że podczas spotkania autorzy raportu dotyczącego hierarchii funkcjonalnej miast oraz autorzy Koncepcji Rozwoju Kraju 2050 wyrazili zdanie, że nie uważają za racjonalne tworzenie metropolii bipolarnej z udziałem Bydgoszczy i Torunia.

Wkrótce odbędzie się Kongres Polityki Miejskiej i Regionalnej, na którym przedstawiona ma zostać wersja ostateczna KRK. Być może z treścią, która umożliwi odpowiednie zapisy w bardziej szczegółowych dokumentach, które mają powstać na jej podstawie, tj. Średniookresowa strategia rozwoju kraju. 

Do tematu prawdopodobnie będziemy jeszcze wracać. Tak samo jak do tematu usytuowanie Bydgoszczy w kontekście rozwoju sieci kolejowej kraju.