Proponujemy uratowanie kamienic przy konsultowanych trasach tramwajowych

Przedstawiamy uwagi Stowarzyszenia do koncepcji budowy nowych torowisk tramwajowych w Bydgoszczy.

  1. Wyrażamy poparcie dla poprowadzenia połączenia Gdańska-Rycerska w wariancie przez ulicę Chocimską, dzięki czemu tramwaj jako szybki i masowy środek komunikacji będzie obsługiwał środek osiedla (oraz nie będzie konieczne wyburzenie kamienicy Gdańska 143).
Konsultacje rozbudowy sieci tramwajowej w Bydgoszczy 2

Rys. Krystian Dobosz – Bydgoszcz w Budowie

  1. Stanowczo sprzeciwiamy się wyburzeniom kamienic na Gdańskiej 100 i Gdańskiej 98 / Chodkiewicza 2, które tworzą spójną bramę w stylu modernistycznym w głąb osiedla i zawierają wiele stylowych i historycznych detali, a po remoncie będą ozdobą ulicy:
Konsultacje rozbudowy sieci tramwajowej w Bydgoszczy 3

Rys. Mikołaj Sobolewski – ArchiBydgoszcz

Fot. Marcin Nalewka – Stowarzyszenie Miłośników Zabytków Bunkier, Dorota Lewandowska

  1. Proponujemy inne możliwości poprowadzenia torowiska – z przesunięciem w stronę południowej pierzei Chodkiewicza lub zachodniej pierzei Gdańskiej:

Rys. Paweł Mrozek – Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej 

W przypadku braku możliwości wykonania skrętu w kierunku północnym, należy rozważyć rezygnację z jego budowy i wybór wariantu trasy ulicą Chocimską do pętli Rycerska i Dworca PKP, który w warunkach codziennej obsługi jest zdecydowanie ważniejszym celem podróży niż park na pętli Las Gdański, a ponadto pętla Rycerska znajduje się dwukrotnie bliżej niż pętla Las Gdański co ma znaczenie w przypadkach kursów awaryjnych.

  1. Zdecydowanie sprzeciwiamy się wyburzeniu kamienic Ugory 43 i 60, z czego budynek pod nr 60 jest również w stylu modernistycznym. Należy nowy przebieg ulicy zaprojektować z przesunięciem nowych jezdni i torowiska w kierunku ul. Konopnickiej, w miejscu nieużytków i parkingów.
Konsultacje rozbudowy sieci tramwajowej w Bydgoszczy 14

Fot. Ugory 60 – Google Maps

Konsultacje rozbudowy sieci tramwajowej w Bydgoszczy 15

Rys. Krystian Dobosz – Bydgoszcz w Budowie

Konsultacje rozbudowy sieci tramwajowej w Bydgoszczy 16

Rys. projektowy

Alternatywna propozycja bez wyburzeń kamienic:

solskiego ugory alternatywa

 

Szczegóły: https://metropoliabydgoska.pl/torowisko-na-solskiego-moze-powstac-bez-wyburzen-kamienic-spolecznicy-przedstawiaja-alternatywe

Można też rozważyć przeniesienie zachodniego peronu, który w obecnej lokalizacji wymusza większe zajęcie terenu przy wspomnianych budynkach – np. przy wylocie ul. Lenartowicza, tworząc parę przeciwległych przystanków wraz z dodatkowych przejściem dla pieszych po ich wschodniej stronie („podwójne dojście na przystanek” wg Zarządzenia Nr 539/2018 Prezydenta Miasta Bydgoszczy z 21.09.2018 r. – s. 22 załącznika), co będzie też ułatwieniem dojścia do marketu jako ważnego punktu w okolicy z bloków po drugiej stronie ul. Solskiego.

Konsultacje rozbudowy sieci tramwajowej w Bydgoszczy 17
  1. Należy zaprojektować pętlę Rycerska tak by jej rozbudowa pozwoliła na zachowanie budynku przy ul. Rycerskiej 20, wykonanego z charakterystycznego m.in. dla Bydgoszczy muru szachulcowego:
Konsultacje rozbudowy sieci tramwajowej w Bydgoszczy 18

 Fot. Rycerska 20 – Google Maps

Konsultacje rozbudowy sieci tramwajowej w Bydgoszczy 19

Rys. Krystian Dobosz – Bydgoszcz w Budowie

  1. W projekcie Ronda Fordońskiego należy rozważyć zmniejszenie jego proponowanej powierzchni, co skróci odległości konieczne do pokonania dla pieszych i rowerzystów w kierunkach na wprost (bez konieczności omijania ronda znacznym łukiem) oraz na odcinkach pomiędzy jezdniami (konieczność dostosowania sygnalizacji do tempa poruszania się pieszych na dłuższych odcinkach); skróci to również dojścia na przystanki, co jest szczególnie istotne w przypadku przesiadek, oraz zmniejszy ilość zieleni przeznaczonej do usunięcia.
Konsultacje rozbudowy sieci tramwajowej w Bydgoszczy 20

Rys. Adam Dziura – Rada Osiedla Bartodzieje

Konsultacje rozbudowy sieci tramwajowej w Bydgoszczy 21

Rys. Adam Dziura – Rada Osiedla Bartodzieje

Dodatkowo należy maksymalnie zmniejszyć szerokość pasów z proponowanych 3,5 m (szerokość autostradowa), co wpłynie na spowolnienie jazdy samochodów a zatem na bezpieczeństwo na skrzyżowaniu. Jednocześnie na każdym kierunku obie jezdnie dojazdowe do ronda należy przybliżyć do siebie by uniemożliwić przejazd samochodom na wprost bez zmniejszenia prędkości oraz by skrócić dystans do pokonania dla pieszych i rowerzystów jak i umożliwić przejście przez obie jezdnie w jednej fazie zielonego światła. Ponadto chodnik w południowo-zachodnim fragmencie ronda w kierunku bulwaru należy wykonać w postaci pochylni podobnie jak sąsiadującą drogę rowerową, by uniknąć wchodzenia pieszych na trasę dla rowerów, bez wprowadzania utrudnień w postaci schodów.

  1. Na większych powierzchniach zieleni należy zaplanować posadzenie różnorodnej roślinności, np. niskich krzewów, wzbogacających bioróżnorodność obszarów przyulicznych. Należy także przyjąć wysoki współczynnik nasadzeń zastępczych (min. 10 nowych drzew w zamian za 1 wycięte), jako że szeroko rozumiana wartość dużego drzewa jest nieporównywalna do wartości małych sadzonek. Ponadto, w szczególności na ul. Wyszyńskiego, należy wykonać “zielone” torowiska, co przyczyni się do redukcji hałasu oraz będzie rekompensatą za trawniki zlikwidowane pod tory i perony tramwajowe.

Podoba Ci się nasza działalność?

Możesz nam pomóc na wiele sposobów:

  • opowiedz o nas swoim znajomym,
  • polub naszą stronę na Facebooku i zaproś także znajomych,
  • wesprzyj nasze działania swoją cegiełką,
  • dołącz do Stowarzyszenia i razem z nami zmieniaj Bydgoszcz.