16 wrz #ChodziOżycie
„Polskie drogi to strefa śmierci, czas to zatrzymać!” Ruchy miejskie z kilkunastu miast ruszają z kampanią #ChodziOżycie
Powstała ogólnopolska koalicja na rzecz bezpieczeństwa na polskich drogach. Jej celem jest poprawa tragicznych statystyk, szczególnie tych dotyczących zabijania pieszych na pasach.
W poniedziałek 16 września w kilkunastu miastach wojewódzkich odbywają się konferencje prasowe lokalnych ruchów miejskich i inicjatyw oddolnych, które współtworzą koalicję. Opracowały one konkretne 4 propozycje zmian w prawie. Pisma z 4 postulatami zostały dziś złożone jednocześnie we wszystkich urzędach wojewódzkich w Polsce przez lokalne organizacje.
Statystyki są alarmujące. Polskie drogi są jednymi z najniebezpieczniejszych w Europie. W wypadkach drogowych w Unii Europejskiej ginie średnio 49 osób na milion mieszkańców. W Polsce – aż 74! Jesteśmy na 4 miejscu od końca w tej niechlubnej statystyce. Ale już na ostatnim, gdy weźmiemy pod uwagę liczbę ofiar na milion kilometrów przejechanych przez samochody. Szczególnie źle wypadamy, jeśli chodzi o pieszych zabitych na przejściach. To polska specyfika: liczba zabitych na pasach pieszych rośnie, zamiast maleć! Dlaczego tak się dzieje? Winna jest przede wszystkim prędkość. Sytuację pogarszają niejasne przepisy. W Polsce pieszy ma pierwszeństwo dopiero, gdy już znajdzie się na pasach – inaczej niż w większości krajów UE.
Ujawniony w lipcu br. raport Instytutu Transportu Samochodowego (PLIK) stwierdza, że w miastach, czyli tam gdzie limit prędkości co do zasady wynosi 50 km/h, aż 85% kierowców dojeżdżających do przejścia dla pieszych przekracza dopuszczalną prędkość. Z niepokojem odnotowała to również międzynarodowa organizacja dbająca o prawa pieszych – International Federation of Pedestrians (PISMO).
Ruchy miejskie i organizacje społeczne, zrzeszone m.in. w ogólnokrajowej Federacji Piesza Polska, zawiązały koalicję #ChodziOżycie, by położyć kres wielu niepotrzebnym tragediom. Przygotowaliśmy program działań, który zawiera 4 oczywiste postulaty wzorowane na najlepszych europejskich praktykach. Te 4 działania, które czekają od lat,
są niezbędne do ograniczenia liczby ofiar wypadków drogowych i zbliżenia się Polski do realizacji wizji zero – gdzie zero jest jedyną możliwą do zaakceptowania liczbą śmiertelnych ofiar wypadków drogowych:
- Pierwszeństwo dla pieszych – aby, tak jak w państwach zachodniej Europy, pierwszeństwo miał pieszy mający zamiar wejść na przejście, a nie, tak jak jest obecnie, tylko znajdujący się na przejściu.
- Podwyższenie mandatów za wykroczenia drogowe, plus ich stała waloryzacja oraz powiązanie stawki OC z liczbą i rodzajem wykroczeń – od 1997 roku maksymalny mandat wynosi 500 zł (wtedy średnia pensja wynosiła 1100 zł, a teraz to ponad 5000 zł).
- Obniżenie limitów prędkości – do 50 km/h w nocy w obszarze zabudowanym (piesi w nocy nie są bardziej odporni na wypadki).
- Prawdziwa egzekucja przepisów – wzrost liczby działających fotoradarów do co najmniej 2000 (teraz jest ich zaledwie ponad 400), co najmniej 300 odcinkowych pomiarów prędkości oraz odholowywanie nielegalnie zaparkowanych pojazdów w miastach.
Podkreślamy to szczególnie dziś, gdy rozpoczyna się Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu, którego tegorocznym hasłem we wszystkich krajach członkowskich jest „Chodź z nami!”. Niech to będzie okazją do podjęcia aktywnych prac na rzecz bezpieczeństwa pieszych również w naszym kraju. Nie możemy pozostać obojętni, gdy #ChodziOżycie!
Tu znajdziesz pismo Stowarzyszenia Społeczny Rzecznik Pieszych w Bydgoszczy do Wojewody Kujawsko-Pomorskiego w Bydgoszczy.
[Aktualizacja 31.10.2019] Odpowiedź od Wojewody Kujawsko-Pomorskiego ze stanowiskiem Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Bydgoszczy
Członkowie koalicji: https://chodziozycie.pl/koalicja/
Relacje medialne: https://chodziozycie.pl/media/