12 gru Konsultacje na temat autobusów zeroemisyjnych
Posted at 18:43h in Konsultacje społeczne
Uwagi Stowarzyszenia Społeczny Rzecznik Pieszych w Bydgoszczy do projektu dokumentu „Analiza kosztów i korzyści wykorzystania autobusów zeroemisyjnych do świadczenia usług komunikacji miejskiej”.
Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy przedstawił do opinii mieszkańców projekt dokumentu pod nazwą „Analiza kosztów i korzyści wykorzystania autobusów zeroemisyjnych do świadczenia usług komunikacji miejskiej na obszarze Bydgoszczy i gmin ościennych, dla których Miasto Bydgoszcz jest organizatorem publicznego transportu zbiorowego – na mocy zawartych porozumień międzygminnych”
– z którym można zapoznać się TUTAJ.
Dokument zawiera proponowane wnioski i zalecenia:
- Zaprezentowane warianty inwestycyjne, bez zewnętrznego dofinansowania, przekładają się na wzrost kosztów funkcjonowania transportu publicznego (wyższa amortyzacja taboru z uwagi na wyższe ceny zakupu), a w konsekwencji wzrost cen biletów komunikacji publicznej. Koszt może być istotnie zmniejszony poprzez otrzymanie dotacji. Realizacja przedstawionych inwestycji (tabor o napędzie zeroemisyjnym) z założeniem dofinansowania zewnętrznego przełoży się na możliwość utrzymania obecnych standardów jakościowych i taryfowych.
- Zgodnie z art. 37 ust. 5 ustawy z dnia 11 stycznia 2018r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz. U. z 2018 r., poz. 317), niniejsza analiza wskazuje na przewyższenie kosztów nad korzyściami wynikającymi z zakupu taboru o napędzie zeroemisyjnym.
- Wynik analizy nie wskazuje na konieczność wprowadzenia do eksploatacji autobusów o napędzie zeroemisyjnym.
- Otrzymanie dofinansowania w wysokości minimum 81,2% spowoduje obniżenie kosztów inwestycji i tym samym przyczyni się do opłacalności inwestycji w tabor o napędzie zeroemisyjnym.
- Struktura wielkościowa taboru nie powinna ulec znaczącym zmianom. Nowe pojazdy zeroemisyjne powinny zastąpić najbardziej wyeksploatowane autobusy o napędzie konwencjonalnym, gwarantując wciąż dopasowanie wielkości pojazdów do popytu efektywnego na przewozy w komunikacji miejskiej.
- Wymiana pojazdów wykorzystywanych do świadczenia usług komunikacji miejskiej powinna spełniać najniższe normy emisji spalin, które przyczynią się do wspierania przedsięwzięć proekologicznych.
- Należy zauważyć, że jeżeli wynik wskaże na brak korzyści wykorzystywania autobusów o napędzie zeroemisyjnym, wówczas organizator zgodnie z przepisem art. 37 ust. 5 ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych nie będzie zobowiązany do zrealizowania poziomu liczby taboru o napędzie zeroemisyjnym określonym w ustawie.
Uwagi naszego Stowarzyszenia są następujące:
- Dofinansowanie w wysokości 81,2% jest wskazane jako bilansujące inwestycję wyłącznie pod względem ekonomicznym.
- Nie podano oszacowania kosztów, jakie poniesie społeczeństwo miasta w przypadku braku inwestycji w tabor zeroemisyjny, tj. kosztów ubytków na zdrowiu mieszkańców wskutek chorób onkologicznych (związanych m.in. z emisją zanieczyszczeń) czy chorób układu krążenia i układu nerwowego (związanych m.in. z emisją hałasu).
- W wariancie “0” podaje się, że nie uwzględniono kosztów infrastruktury (tj. budowy i utrzymania dróg czy zajezdni), oceniając że w tym wariancie ich się nie ponosi – jednakże miasto stosuje dotychczas politykę ukierunkowania inwestycji drogowych tam, gdzie przynoszą one korzyść komunikacji zbiorowej (np. remonty ulic leżących na trasach autobusów, planowana przebudowa ul. Nakielskiej z uwzględnieniem buspasów, inwestycje w tabor i infrastrukturę tramwajową).
- Nie przeanalizowano szczegółowo możliwości zmian wysokości kosztów, mających wpływ na wynik ekonomiczny analizy – możliwości znaczącej podwyżki cen benzyny (co jest zależne nie tylko od warunków ekonomicznych, ale też m.in. geopolitycznych) bądź znaczącej obniżki kosztów napędów zeroemisyjnych (szybki rozwój technologiczny napędu elektrycznego i/lub wodorowego) – opierając domyślnie koszty na „dzisiejszych” cenach paliw i infrastruktury.
- Sam wynik ekonomiczny, oparty ponadto na „dzisiejszych” cenach i poziomie wiedzy o rozwoju technologicznym, nie może być wyłączną podstawą do analizy efektywności taboru zeroemisyjnego. Dochodzą koszty/zyski zdrowotne oraz społeczne (jak m.in. jakość życia, konkurencyjność względem innych miast). Osiągniecie korzystniejszych wskaźników w tych obszarach jest uzasadnieniem dla poniesienia kosztów wyższych niż te, które wynikałyby z wyłącznie analizy ekonomicznej – po prostu „jakość kosztuje”. Nowoczesny tabor nie ma być wyłącznie „tani” – ma być efektywny dla zdrowia i jakości życia mieszkańców miasta na wiele lat.