Dobre praktyki w Gorzowie Wielkopolskim

Miasto odwiedziliśmy z okazji IV Kongresu Ruchów Miejskich. Nic dziwnego, że tu zorganizowano kolejny Kongres, bowiem w Gorzowie Wielkopolskim rządzi prezydent Jacek Wójcicki z ruchu Ludzie Dla Miasta.
Centrum miasta, choć dość zaniedbane, może pochwalić się kilkoma dobrymi przykładami. Szczególną uwagę przyciągają zrewitalizowane bulwary nadwarciańskie z najdłuższym ponoć w Polsce wiaduktem kolejowym w granicach miasta. Estakada kolejowa jest najdłuższym zabytkiem techniki w Polsce i od czerwca 2009 r. znajduje się rejestrze zabytków.

 

Wełniany Rynek / ul. Hawelańska

Zabytkowe centrum miasta oczywiście zamknięte dla ruchu samochodowego. Choć może jednak wcale nie „oczywiście”…

Ul. Sikorskiego między Rynkiem z katedrą a ul. Hawelańską

Podwójne przejście dla pieszych, dokładnie tam gdzie potrzeba – czyli dogodne dojścia na przystanek tramwajowy na początku i końcu peronu, zapewnienie ciągłości ruchu pieszego pomiędzy strefami pieszymi Starego Rynku i ulicą Hawelańską oraz Starego Rynku i ul. Chrobrego.

 

Ul. Chrobrego – główna ulica Gorzowa

To główna ulica miasta i to bez ruchu samochodowego, transport zapewnia tramwaj, oczywiście jest też możliwość czasowych dostaw towarów do sklepów. Po planowanej przebudowie rozdzielenie torów i chodników zostanie zlikwidowane i powstanie deptak na całej szerokości z wpuszczonym torowiskiem – spory kawałek przyjaznej miejskiej przestrzeni.

 

Gorzów dostosowuje infrastrukturę dla pieszych także w innych miejscach

Proste wymalowanie pasów i dołożenie kilku metrów kostki chodnikowej – i nowe przejście dla pieszych gotowe. Wcale nie trzeba sygnalizacji, wycinki drzew, zmiany organizacji ruchu. A mamy tu cztery pasy ruchu i dwukierunkowe torowisko.

 

Bulwary nad Wartą z estakadą kolejową – miejsce odpoczynku, spacerów, zabaw

Pomimo wyłożenia nabrzeża zabytkowym brukiem, nie zapomniano o rowerzystach i rodzicach z małymi dziećmi – środek trasy jest wyłożony równymi płytami umożliwiającymi wygodny przejazd.

Na bulwarach są tłumy odwiedzających, wystarczy zapewnić cele wizyty – proste atrakcje: plac zabaw, woliera z ptakami, dobre restauracje.

 

Wełniany Rynek od strony ul. Chrobrego

Deptak z zachowanym zabytkowym tramwajem, służącym jako lekcja historii i… informacja miejska, zachęcająca np. do głosowania nad projektami budżetu obywatelskiego.

 

Ile osób może się zmieścić na 2 miejscach parkingowych?

Kilka-kilkanaście, jak pokazuje spontaniczna akcja Koła Gospodyń Miejskich. Zwykła ulica, kilka krzeseł i stołów, kwiaty, jabłka, domowe ciasto – i dwa bezużyteczne przez większość dnia miejsca parkingowe zamieniają się w atrakcję dla sąsiadów.

 

Nic dziwnego, że energia gorzowian wystarczyła jeszcze na zorganizowanie IV Kongresu Ruchów Miejskich, ściągającego aktywistów z całej Polski, którzy na ostatnim Kongresie przyjęli 15 Tez Miejskich, starając się skłonić władze do zwiększenia uwagi na jakość życia Polaków we współczesnych miastach.