Na ulicy Pod Skarpą piesi nie mogą czuć się bezpiecznie

W minionym roku Stowarzyszenie otrzymało informację od grupy mieszkańców osiedla Eskulapa, że dzieci miały problem z dojazdem na czas do Szkoły Podstawowej nr 66 z powodu niedogodnego rozkładu linii 73. Problem udało się rozwiązać, ale pozostały problemy bezpieczeństwa ruchu pieszego na głównej ulicy osiedla.

Mieszkańcy osiedla zwrócili naszą uwagę na bezpieczeństwo ruchu pieszego na osiedlu, w szczególności na ulicy Pod Skarpą. Ulicą kursuje komunikacja miejska, więc w naturalny sposób akumuluje ona duch pieszy.
Jako największe zagrożenia mieszkańcy wymienili:

  • brak chodników prowadzących na przystanki komunikacji miejskiej,
  • zastawianie poboczy przez samochody i brak poboczy na kilku odcinkach ulicy,
  • brak peronów na przystankach „Pod Skarpą / Stamma”,
  • brak przejść dla pieszych w obrębie przystanków autobusowych,
  • brak ograniczeń prędkości dla samochodów i znaków informujących o pieszych na jezdni.








 

Stowarzyszenie ma świadomość, że po wybudowaniu nowych ulic na osiedlu Eskulapa wymienione problemy związane z komunikacją miejską staną się nieaktualne, niemniej jednak ruch pieszy na ulicy Pod Skarpą nadal będzie istniał, dlatego zdaniem Stowarzyszenia zasadne jest:

  • wyznaczenie przejść dla pieszych w obrębie istniejących przystanków lub na prognozowanych drogach dojścia na przystanki komunikacji miejskiej na ulicach, które będą wybudowane na osiedlu,
  • ograniczenie prędkości do 30 km/h wraz z ustawieniem znaków informujących o pieszych na jezdni.

Podobne rozwiązania funkcjonują np. na ulicy Toruńskiej na osiedlu Łęgnowo, gdzie mimo braku chodnika w wielu miejscach, na przystankach znajdują się przejścia dla pieszych, a prędkość samochodów jest ograniczona do 40 km/h. Znajdują się tam także znaki informujące o pieszych na jezdni.



Stowarzyszenie poprosiło także ZDMiKP o odpowiedź na pytanie, dlaczego na przystanku Pod Skarpą / Żemojtela wybudowano peron, a na przystanku Pod Skarpą / Stamma, który znajduje się przy największym skupisku zabudowań na osiedlu peronu nie wybudowano, a pasażerowie wysiadają z autobusu prosto na błotnistą ziemię lub śnieg.