Dobre praktyki z Krakowa. Część I

Stare Miasto Krakowa jest znanym celem podróży turystów z całego świata. Duży ruch pieszy i rowerowy sprawia, że Śródmieście jest bogate w rozwiązania infrastrukturalne przyjazne przede wszystkim niemotoryzowanym użytkownikom.

Ulica Grodzka – Ruch mieszany, pomimo wydzielenia jezdni, chodników i pasa rowerowego widać kto ma największe prawa na tej ulicy.

Ulica Franciszkańska – Wyraźne oznakowanie fakturą jezdni miejsca poruszania się pieszych, zapewniające wizualną ciągłość chodnika.

Ulica Franciszkańska – Słupki uniemożliwiają parkowanie samochodów, ale nie rowerów.

Ulica Lubicz, przystanek Dworzec Główny – Wyniesiona boczna jezdnia umożliwiająca dojście na poziomie chodnika do przystanku tramwajowo-autobusowego pośrodku ulicy.

Ulica Szpitalna / ul. Św. Marka – Odcinek jednokierunkowy z dopuszczonym kontraruchem rowerowym. Parkowanie aut zgrupowane po jednej stronie jezdni, druga strona zabezpieczona słupkami. Przy samym skrzyżowaniu miejsca postojowe zarezerwowane dla rowerów, co poprawia widoczność i skraca drogę rowerzystom.

Ulica Szpitalna / ul. Basztowa – Zaznaczony inną fakturą nawierzchni wjazd w obręb Starówki i Plant, wyraźnie sugerujący, że w tym miejscu zmieniają się priorytetu ruchu – z samochodowego na pieszy.

Ulica Podwale – Przystanek wiedeński, ale rowerowy, z zakazem ruchu samochodów.

Kazimierz – Most pieszo-rowerowy na Wiśle, zaznaczenie brukiem strefy staromiejskiej, początek kontrapasa rowerowego. Swobodny nieoznakowany przejazd rowerowy z mostu w ulicę z kontrapasem.

Plac Wolnica – Proste usprawnienie organizacji ruchu przez montaż prefabrykowanego ronda i wymalowanie dojazdów. Zwężone wloty ułatwiają przejście, odzyskana przestrzeń jest wykorzystana pod usługi, infrastrukturę rowerową i uregulowane parkowanie samochodów.

Trasa tramwajowa wzdłuż Błoń – Wydzielone, zielone torowisko, które jest ciche i estetyczne.

Trasa spacerowa wzdłuż Błoń – Wyłącznie dla pieszych, rolkarzy, wydzielony pas dla rowerzystów, ulica zwężona do jednego pasa, drugi pas przeznaczony na parkowanie.

System Informacji Pasażerskiej w pojazdach – kasownik wyposażony w ekran z trasą przejazdu, z możliwością wyboru języka informacji. Na skrzydle drzwi wyraźny symbol otwierania drzwi przez pasażera. W pobliżu kasownika wspólny przycisk otwarcia drzwi i przystanku na żądanie.

 

Które z udokumentowanych przez nas rozwiązań wydaje Wam się najciekawsze i najefektyczniejsze? Czekamy na Wasze opinie!